08 juni 2009

Det var det

Grattis Miljöpartiet!
Det är roligt att kunna konstatera att en allt större del av Sveriges röstande befolkning tror på en tuffare politik när det gäller vårt ansvar för klimatet.
Jag hoppas att den framgången fortsätter och att ännu fler snabbt inser att allianssidans miljötänk bör förpassas till närmsta återvinningscentral där den får tas om hand av kunnig personal som kan minimera dess skador på vår jord.

Sett till oss själva hade man såklart hoppats på mer, men jag ser ändå med tillförsikt på framtiden och tror att vi har ganska många andelar att hämta hem innan det är dags för nästa års nationella och lokala val. Vi har påbörjat vår ansats för ett stort resultat 2010. Vi har saker att förbättra och ska göra det.

Att Piratpartiet kom in överraskar mig inte alls. Samtidigt är jag lika säker på att de om fem år är borta igen. Övriga partier blir bättre på "PPs" frågor samtidigt som den våg av sympatisörer som nu väljer piraterna om fem år i högre utsträckning kommer att vara småbarnsföräldrar och se att IRL kan vara nog så intressant...
För förstagångsväljarna 2014 kommer PPs idéer inte att vara lika rebelliska och därmed inte lika attraktiva.

Att Folkpartiet rusar förvånar mig faktiskt mest - så borta är jag.
Jag ser inte det som så många ser i Marit Paulsen. Hon kan verka trygg, men samtidigt känns det som hon gissar alldeles för mycket för att vara trovärdig och att hon har visat prov på att låta sig förledas av lobbyister lite väl lättvindligt i något sasmmanhang.
Men de meningarna säger tydligen mer om mitt sätt att tänka än om den allmäna sanningen.

Återstår bara att se om personkryssen tagit sig några spännande uttryck.

3 kommentarer:

James sa...

Skrämmande tanke om PP försvinner om 5 år, och änn mer om dagens förstagångsväljare kommer vara föräldrar och därför tycker övervakning, maktgalenskap och Corporatism är något man kan låta utvecklas vidare. Jag hoppas innerligt att PP finns kvar i minst 2 mandatperioder, vilket bör vara minimum för att se till en förändring i allt som pågår. Skulle PP åka ut, så är jag totalt övertygad om att de "etablerade" partierna kommer fortsätta driva maktgalenskapen vidare. FRA kommer utvecklas vidare, till slut kommer vi ha en totalitärstat Sverige. Detta är inget man ska vifta bort, och de etablerade partierna är duktiga på att ljuga. Lyckas de ljuga tillräckligt bra så att PP försvinner då lämnar jag landet.

mvh/ 30årig Pappa som INTE någonsin kommer ändra uppfattning vad gäller integritet, och makten åt folket ideologin. Staten ska vara livrädda för folket inte tvärtom.

Jakob Fritzell sa...

@James
Tack för tankar.
Time will tell.

Jag hoppas att du har fel i din bild av framtiden. Och jag skriver inte att föräldrarskap innebär en tro på "övervakning, maktgalenskap och Corporatism". Jag försöker säga att en betydande del av den ganska stora grupp av unga män som i år la sin röst på PP gjorde det med ganska stort fokus på andra intressen än de du nämner.

Sen har jag troligen en större tilltro till de etablerade partierna än du. Annars vore det väl svårt för mig att verka som sosse, kan jag tycka. Och jag tror att inte bara vi, utan också de andra stora, i självbevarelsedrift kommer att svänga i de frågor som PP anför och som faktiskt betyder något.

Och vad gäller din sista mening så är det min uppfattning att ingen ska behöva vara livrädd för någon eller något i sin vardag.
Folket ÄR staten.

James sa...

Ska göra mig kortfattad.

Att folket ÄR staten, det är precis så som det är meningen. Men det vet säkert både du och jag att så är inte fallet. Vi röstar visserligen på ett parti vart 4e år, som sedan bestämmer vilka som ska jobba i riksdagen. Det gör inte småfolket, så redan där spricker det egentligen. Efter de är valda kan de göra precis va**n de vill, och det har vi ju sett en hel del av senaste mandatperioderna. Det jag menar med att staten ska frukta folket och inte tvärtom trodde jag var uppenbart.

Men det hela går ut på att de är valda av folket, och ska bannemig sköta sig. Ser de att något det försöker införa/ta bort går emot majoriteten av folket så ska de inte ens våga tänka tanken. Allt de gör som kan uppfattas som illa av den stora massan ska göra att de skiter på sig ifall de tänker ta upp det i dagordningen.

Sen så ska folket ha mera makt vad gäller omröstningar. Sådant som inte bara ett par handplockade girigkufar i riksdagen kan besluta om. Som bokstavligt talat rör om i hela samhällets uppbyggnad och livet hos folket. Bör och SKA tas upp som folkomröstning.

Vi har en total skendemokrati i sverige, där lögner och svek hör till det normala. Utnyttjande av skattemedel för onödiga utgifter åt politiker och sådant är et hån emot folket, men endå inget de kan straffas för. Återigen, staten ska frukta folket och bör inte ens få chansen att våga göra saker fel. Misstag är en helt annan sak, och lär kunna förlåtas.

peace!