Som part i målet (i och med min anställning på Banverket) vill jag vara försiktig i det här ärendet. Men helt tyst kan jag såklart inte förbli.
I vanlig ordning handlar det i de här diskussionerna om att frånsäga sig ansvaret. Undantaget i gårdagens Debatt var ändå Banverkets Tommy Jonsson som på ett bra sätt höll sig borta från pajkastandet. Banverket har en lång resa att göra för att motsvara rimliga krav från kunder, resenärer och ägare.
Mest irriterande är det samtidigt att höra minister Torstenssons stånkande om att det är förra regeringens fel att det snöar och att tåg går sönder och att spåranläggningen inte fungerar optimalt i extremt väder. Det blir lite löjligt tillslut. Att dessutom säga att "det är inte sant" när det klargörs att hon satsar mer på vägar än på järnväg när relationen i verkligheten är 70/30 visar antingen på oförsvarliga kunskapsbrister eller på någon form av osmaklig nonchalans gentemot järnvägssidan.
Sen kan man också fråga sig hur hennes kunskap gällande järnvägen är när hon å ena sidan säger att alla tåg ska gå och komma i tid (även under rådande omständigheter) och å andra sidan menar att underhållet ska prioriteras. Detta när Banverket (i form av Tommy Jonsson) tydligt klargör att reduceringar är nödvändigt för att såväl trafik som underhåll ska kunna bedrivas.
Det går inte att både äta kakan och ha den kvar.
2 kommentarer:
Kakpaketet är tomt nu, om det ngnsin funnits något i det..
Jag vill veta mer om din syn på spårtrafikutvecklingen någon dag - vi får ta en fika!
Annika
Tell me when.
Skicka en kommentar