29 maj 2009

Inför utbildningsnämndens möte - Konsekvensbeskrivning

På tisdag är det åter dags för utbildningsnämnden att träffas. Handlingarna kom nu i veckan och omfattningen är lite mer hanterlig än tidigare. Det är bra. Mer anmärkningsvärt är att det i dagordningen inte är avsatt någon punkt för resursskolan. Med tanke på hur mycket oro det funnits gällande resursskolan de senaste två veckorna kan man tycka att det hade varit rimligt. En lägesrapport kanske. Eller någon form av klargörande. Men nej, ingenting.

Om inte... Punkt nummer två på dagordningen säger Konsekvensbeskrivning. Det är allt. Inga bilagor, ingen ytterligare text, bara ordet "Konsekvensbeskrivning". Där fick jag. Jag som hävdat att alliansen inte har verkar ha varit intresserade av konsekvensbeskrivningar. När man lägger en punkt med titeln Konsekvensbeskrivning så högt upp på dagordningen så måste det ju vara för att man prioriterar just konsekvensbeskrivningar. Återstår alltså bara att se vad konsekvensbeskrivningen beskriver. Ingenting som vi som ledamöter i nämnden tycks behöva förbereda i alla fall...

Jag ska inte fortsätta att ironisera. Det handlar förmmodligen om Brunns skola. Ser man till listan med kallade personer återfinns nämligen skolans rektor kallad just till punkt två. Det hade ändå, tycker jag, underlättat om det hade bifogats någon mer förklarande text till punkten.

Det hade också varit på sin plats att ha Resursskolan som en egen punkt på det här nämndmötet. Hanteringen av det ärendet är akut med risk för mycket långsiktiga konsekvenser. Jag kan tänka mig att ganska många medborgare är intresserade av en rapport gällande Resursskolan sett till de olika signaler som florerar.

Inga kommentarer: