01 november 2009

Dags för vaccination

Lite utanför mitt område, men i alla fall.

Man får inte, bör inte och ska inte tvinga någon att vaccinera sig mot svininfluensan. Eftersom det finns risker som upprör och oroar människor så är det extra viktigt att det är helt frivilligt. Samtidigt är det viktigt att fundera på - och diskutera - vad det är som skrämmer, vad som kan hända och varför det ändå rekommenderas att vi vaccinerar oss.

För mig känns det helt självklart att vaccinera mig. Jag har små barn och jag vill inte utsätta dem för mer risk än absolut nödvändigt. Om någon av dem blev sjuk och jag inte hade gjort vad som står i min makt för att undvika det skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv. Jag är för övrigt själv inte så sugen på att bli sjuk - oavsett hur allvarlig en sådan sjukdom skulle bli.

Visst kan även jag vara orolig för biverkningar, men jag tänker ändå att risken för dem är mindre än nyttan om massvaccineringen lyckas. Och så tänker jag att det finns situationer i vår vardag där vi hela tiden utsätter oss för stora risker utan att reflektera över det. Och så finns det situationer där vi lärt oss välja det bästa alternativet trots att det inte heller är ofarligt.

Det finns situationer där människor i bilolyckor fått veta att det hade gått bättre om de inte haft bilbältet fastspänt. Betyder det att vi alla bör åka bil utan bälte? Så klart inte. Risken att en olycka får värre konsekvenser med bälte än utan är mycket liten. I de allra flesta fallen hjälper bilbältet. Både för den egna personen, men också för medtrafikanter. Det räddar liv. Detta har vi lärt oss och de flesta av oss funderar inte på om det just den här gången skulle vara bättre att köra utan.

Vårdguiden hittar du information om var och när du kan vaccinera dig. Om det är ditt val.

DN

2 kommentarer:

Andrine Winther sa...

Vaccinerade mig igår. Det var en hemsk upplevelse. Inte själva sprutan för den tog ju bara några sekunder men logistiken runt omkring eller rättare sagt den obefintliga logistiken.

Men för mig var det en självklarhet att vaccinera mig och min 4-åring. Pappa P får vänta tills riskgrupper och barn fått vaccin, men även har kommer att ta det.

Jakob Fritzell sa...

Alla utom minstingen fick sprutor i onsdags och vid det tillfället fungerade allt på plats bra.
Enligt hustrun var det värre med att köa för blankett i centrum i början på veckan.

Nu väntar vi på klargörandet om hur det blir med de riktigt små och hoppas snart vara vaccinerade allihop.